Deze zomer, op 5 juli, is de bouw van windpark Hollandse Kust Zuid officieel gestart. Twee jaar nadat Vattenfall de tweede tender won om ’s werelds grootste en eerste subsidievrije windpark op zee te bouwen, begint het project nu echt vorm te krijgen. Vlak voordat de bouw begon, keerde Ian Bremner terug als projectdirecteur voor Vattenfall’s baanbrekende offshore windproject, nadat hij in 2018 al aan HKZ had gewerkt. Ian blikt terug op de eerste installatiecampagne en kijk vooruit naar de activiteiten van volgend jaar.
Voor de Nederlandse kust wordt de komende anderhalf jaar Hollandse Kust Zuid gebouwd. Zowel huishoudens, bedrijven als industriële partners zullen gaan profiteren van de fossielvrije energie die het windpark oplevert. Ian Bremner was in 2018 kort projectdirecteur bij HKZ, voordat hij overstapte naar het Deense offshore windpark Kriegers Flak (DKF) van Vattenfall. Toen de bouw van DKF bijna klaar was en de bouw van Hollandse Kust Zuid op het punt stond te beginnen, keerde hij terug naar HKZ.
Het bouwen van een windpark van deze omvang, met 140 turbines, vergt veel voorbereiding en een team dat echt weet waar ze mee bezig zijn. Terugkeren naar een volledig operationeel team – in COVID-tijden – vroeg veel van Ian: “Hoewel ik al veel mensen uit het kernteam kende, waren er ook flink wat nieuwe gezichten. Ik kwam op een cruciaal moment terug, vlak voordat de bouw begon. Ik moest er daarom snel voor zorgen dat we precies wisten wat we van elkaar konden verwachten. Dit is erg moeilijk midden in een pandemie, waarbij iedereen op afstand werkt. Gelukkig functioneerde het team al goed met betrekking tot de COVID-beperkingen en waren ze al erg gewend aan de virtuele omgeving. Toch blijft het een uitdaging om te werken zonder dat je elkaar in het echt ziet.”
Een uitdagende start met een goed herstel
Tijdens de eerste installatiecampagne van Hollandse Kust Zuid werden de eerste tientallen monopiles geplaatst – de funderingen waarop later de turbines worden geplaatst. Deze funderingen worden samen met de zogeheten ‘secondary steel’ onderdelen vanaf de werf van funderingsfabrikant Sif op de Maasvlakte door het installatieschip Seaway Strashnov naar hun plaats van bestemming gebracht. Dit schip heeft een kraan die de monopile in het water tilt en de fundering laat zakken, totdat deze de zeebodem bereikt op een diepte van 17-28 meter. Zodra de fundering op de zeebodem staat, wordt een hydraulische hamer gebruikt om de paal in de grond te slaan tot de gewenste diepte.
Tijdens deze eerste installatiecampagne werden 34 van de in totaal 140 monopiles geplaatst. “We hadden een uitdagende start vanwege een aantal onverwachte technische problemen op het installatieschip”, legt Ian uit. “Maar toen die eenmaal waren opgelost en we aan de slag konden, ging het heel goed en voldeed het installatietempo aan onze verwachtingen. Helaas verstoorden verdere technische problemen het momentum. We zijn daarna nooit meer op het tempo van voor de problemen gekomen. Door de vertragingen waren we steeds later in het seizoen aan het werk; een ongunstige weersperiode. Op een gegeven moment was het niet langer mogelijk om door te gaan. Dit betekende dat we onze doelstelling van het aantal geïnstalleerde funderingen voor 2021 niet haalden.
Echter, de startdatum van de tweede installatiecampagne is flexibel, waardoor het project de achterstand van de eerste campagne kan opvangen. Dit betekent dat deze eerdere uitdagingen geen invloed hebben op de algehele planning. En deze eerste campagne heeft ons veel kansen gegeven om belangrijke lessen te leren die we kunnen gebruiken om de tweede campagne te plannen en te optimaliseren. Dit is belangrijk, want de tweede campagne heeft een veel strakkere planning. We zijn ervan overtuigd dat de installatiecampagne volgend jaar veel soepeler zal verlopen.”
De volgende campagne plannen
De tweede campagne moet begin maart van start gaan met de plaatsing van de resterende 106 monopiles. Komend voorjaar worden ook de eerste kabels en turbines geplaatst. De turbinekabels moeten worden aangesloten op de offshore transformatorplatforms, zodat ze klaarstaan om de eerste stroom te leveren. Het team gebruikt de komende winterperiode om zich voor te bereiden op deze nieuwe fase. Ian: “We voeren veel programma-analyses uit en maken een gedetailleerde planning om 100 procent voorbereid te zijn op deze eerste aansluitingen op de transformatorplatforms en levering van stroom aan het net. We moeten een aantal zeer complexe interfaces beheren tussen kabel- en turbine-installatie en inbedrijfstelling. Er vinden zoveel activiteiten parallel plaats, met zoveel teams en aannemers, en alle activiteiten zijn sterk met elkaar verbonden. We bekijken alles tot in detail, om ervoor te zorgen dat de planning perfect is. En dat we al onze risico’s duidelijk in beeld hebben en zo goed mogelijk hebben beperkt.”
Op naar 2022
“Dit is voor mij een behoorlijk turbulent jaar geweest. Ik ging rechtstreeks van DKF, dat bijna klaar was, naar HKZ, dat nog maar aan het begin van het bouwproces stond. Maar het opleveren van ’s werelds grootste offshore project is iets waar ik elke dag energie van krijg. Het hele team en alle betrokken aannemers zijn zeer gemotiveerd om dit project te laten slagen. De samenwerking is op alle niveaus echt goed. Natuurlijk hebben we allemaal met uitdagingen te maken gehad, maar we hebben ze stuk voor stuk kunnen overwinnen. Mijn primaire focus voor volgend jaar is dat we het project zonder incidenten blijven uitvoeren. Gezondheid, veiligheid en milieu zijn altijd mijn belangrijkste uitgangspunten geweest en ik zal daar nooit van afwijken of op beknibbelen om op de korte termijn winst te behalen voor het project. Ik hoop ook om meer te kunnen reizen en op meer mogelijkheden om mijn team persoonlijk te ontmoeten. Dit is belangrijk om vertrouwen en veerkracht op te bouwen – een absolute must voor de tweede campagne, waarbij veel op het spel staat.”